Khamis, Januari 08, 2009

doa perpisahan

Sempena perpindahan cikgu azmi dan ust roslan, pihak maktab telah mengadakan satu majlis ringkas bagi.....(apa ayat yg sesuai?bukan merai kerana kami tidak gembira dengan perpindahan tersebut) tetapi mungkin sebagai tanda kenang-kenangan daripada warga guru dan kakitangan. majlis bermula selepas sesi persekolahan turut diserikan dengan kehadiran bekas guru sains/biologi mrsmkkb yg kini bertugas di ibu pejabat iaitu cikgu rosli. beliau kebetulan berada di maktab untuk urusan tugas. kehadiran beliau seolah-olah bagai menjemput cikgu azmi yang akan bertugas di tempat yang sama walaupun berlainan aras di ibu pejabat nanti.


majlis yang dipengerusikan oleh tn hj nizar didahului dengan bacaan fatihah dan doa untuk saudara kita di Palestin. selepas ucapan ringkas puan pengetua, mic pun diberikan kepada ust roslan yang akan berpindah ke mrsm kuantan. beliau yg dikenali dengan kepetahannnya berbicara mengungkap bait-bait ayat dengan tenang dan agak perlahan. mrsmkkb merupakan tempat kedua ustaz bertugas selepas mrsm muadzam shah dan mrsm kuantan mengembalikannya semula ke negeri pahang dan mendekatkannya dengan kampung halamannya di kelantan. bermakna juga pada suzons akan datang kkb bakal tidak menghantar (?)pasukan bola sepak/futsal disebabkan salah seorang pemain sayapnya telah terbang...dan juga disebabkan guru/staf lelaki yang semakin berkurangan...lagi kkb kehilangan seorang 'sub inspektor'..


sebelum cikgu azmi memberikan ucapan terakhirnya, kebanyakan kami yang mengenalinya menjangkakan akan ada air mata yang gugur dan boleh juga menyebabkan bilik seminar banjir dek air mata rakan-rakan lain yang sedih kerana kehilangan seorang rakan guru yang amat berdedikasi. bagaimanapun jangkaan itu jauh meleset...nampaknya beliau dapat mengawal perasaannya dan telah redha dengan perpindahan tersebut. dalam pada itu sempat juga buat lawak. beliau adalah salah seorang perintis maktab ini dan pada awalnya disangka sebagai ustaz. pemergiannya tentulah amat dirasai apatah lagi beliau salah satu tunjang program kecemerlangan. menurutnya segala ilmu dan pengalamannya akan dikongsi bersama semua mrsm sesuai dengan tugas barunya di bahagian pembangunan sumber (bps) berbanding tugasnya kini yang hanya menumpu kepada kkb.dan demi menunjukkan betapa kasihnya kepada kkb, beliau telah berjanji untuk hadir dan menabur ilmunya dalam setiap kem kecemerlangan yang akan diadakan. pemergiannya bermakna tidak akan kedengaran lagi gelak ketawa beliau yang memecah 'ketenangan' bilik guru, seorang lagi warden lelaki pergi dan banyak lagi la...ucapan beliau ringkas tetapi bermakna dan menyentuh hati sebahagian besar kami yang telah lama mengenalinya. tidak cukup ruangan dan masa untuk dinyatakan di sini betapa besar sumbangan dan peranan kedua-duanya kepada kkb. harapan kami semoga budaya dan cara kerja kkb akan terus dikekalkan di tempat baru.


acara seterusnya diserikan dengan penyampaian hadiah daripada setiap jabatan, kelab warga, muafakat dan unit. pantun minang empat kerat daripada tn hj nizar (maklum la baru balik dari Padang) menutup majlis perpisahan ini yang berbunyi (sila baca dalam dialek minang):


Adaik bosabung jo monang kalahnyo,

Adaik bokampuang jo gogak gempita,

Alau bokabung seakian lamo,

Indakkan baulang suko nan duko.



Adaik bokampung jo gogak gempita,

Adaik bakawan jo ado lawannya,

Simpanlah kanangan biar daito,

Semuga hubungan balamo satio.


maksudnya :


Adat bersabung menang kalahnya,

Adat berkampung gegak gempita,

Walau bersedih sekian lama,

Tidak berulang suka dan duka.



Adat berkampung gegak gempita,

Adat berkawan pasti ada lawan,

Simpan kenangan biarpun sedih,

Semoga hubungan terus setia.



kedua-duanya akan memulakan tugas di tempat baru pada Isnin, 12 Januari 2009. selamat bertugas dan moga kkb tetap di hati...


seperti biasa majlis diakhiri dengan acara makan-makan..dan menu kali ini ialah nasi ayam kak yah.

4 ulasan:

  1. katanya nasik ayam tak cukup ?
    heheheh...aku tak dapat hadir sbb bercuti dan ada urusan penting(walaupun tak setel, tensen niehh)....jasamu disanjung, budimu dikenang

    BalasPadam
  2. ishhh! apa plak..yang buat x cukup bila nak tambah kali ke-2...hehehe

    BalasPadam
  3. aku respect ckgu azmi
    form 5 2009 sume syg kat dier
    rindu sgt kat dier

    BalasPadam
  4. walupun coordinator f5'09 tak de n fdigantikan dengan coordinator yang baru. kami tetap mengenang otai azmi . Hidup ckg azmi. hidup add. math !!!!

    BalasPadam