Rabu, November 19, 2008

keraian perpisahan - Ustaz Mustaffa Daharun, En Zabidin dan Pn Marlina

Perpisahan terjadi lagi...walaupun tanpa rela...

Tahun ini menyaksikan mrsmkkb kehilangan begitu ramai guru disebabkan antaranya berpindah, bercuti dan berhenti dari perkhidmatan mara. setelah pemergian 'sir' rosli (bpm), dr. uzi (upsi), 'sir' azran (kmkn), miss sherri (geneva), en hairul (scomi), 'sir' ali (cuti belajar), pn asmah (jepun), ustz aishah (qatar), pn suriani (bakal ke nz) dan kini miss marlina (bek), ust mustafa (mrsmbp) dan en zabidin (mrsmb). seperti yang pernah diluah oleh pengetua, guru-guru maktab ini memang wanted hinggakan ada yang 'diculik'!

bak kata puan pengetua, "dua tiga kucing berlari, manakan nak sama si kucing belang, dua tiga boleh kucari mana nak sama ustaz, zabidin dan marlina seorang".

tak tersangka dan tak terduga, perpisahan melanda. melainkan pn marlina yang memohon pertukaran, pertukaran ustaz mustaffa dan en zabid (abang long) adalah tidak terduga sama sekali walaupun oleh puan pengetua sendiri. pn marlina memang memohon pertukaran kerana beliau telah sekian lama membuat perjalanan jarak jauh setiap hari untuk datang dan pulang dari bekerja. pengorbanan beliau yang tak terhingga tersebut jelas dan rapi oleh puan pengetua.
manakan tidak, walaupun tinggal di selayang tetapi beliau amat jarang tiba lewat ke maktab (selalu tepat-tepat!hehehe) dan pulang paling awal jam 5.00 petang, itu pun jika tiada latihan basketball. dan jika ada program sebelah malam beliau akan stayback sehingga 10.30 malam dan memandu pulang sendirian. amat komited, disenangi rakan guru dan pelajar. setelah enam tahun, rutin hariannya akan berubah. dan adakah penggantinya kelak mampu menyaingi beliau? kita tunggu dan lihat!

yang nak pergi, dah ku kenal.....dua tahun begitu singkat dirasakan oleh semua warga maktab di bawah bimbingan ustaz mustaffa. kesabaran dan ketekunan beliau dalam menangani masalah-masalah pelajar dan pentadbiran pasti akan menjadi ikutan. gurau senda semasa bara'an pun dirasakan baru kelmarin berlalu..... seorang yang cool dan bersahaja. pemergiannya kelak bakal menyaksikan kkb kehilangan seorang pemidato hebat yang mungkin sehebat sukarno (mungkin - kerana penulis tidak pernah mendengar sukarno berucap) disebabkan khalayak yang mendengar pidatonya tidak jemu mendengarnya. tabiat biasa seorang pemidato adalah pantang jumpa mic, tetapi ustaz juga bukan calang-calang pemidato kerana beliau juga pernah membuktikan kepada kami beliau juga seorang penyajak hebat. bagi warga guru dan kakitangan majlis semalam menjadi tempat terakhir mendengar ucapannya tetapi bagi para pelajar mereka tidak sempat mengucapkan selamat tinggal kerana perpisahan ini berlaku semasa mereka bercuti. kali terakhir mereka menatap dan mendengar amanat ustaz semasa perhimpunan sebelum minggu peperiksaan bermula. tahun hadapan mereka akan menatap wajah tphep yang baru dari pontian yang khabarnya hebat juga.....

abang long akan ke mrsm bentong(nasib baik ada 'N') merupakan intan terpilih. mrsm bentong yang merupakan projek perintis mrsm konsep antarabangsa memerlukan tenaga kerja dan pengajar yang mahir berkomunikasi dalam bahasa asing, terutamanya bahasa inggeris. daripada cara kerjanya kelihatan seperti beliau tidak menjangkakan akan dipindahkan, namun itulah adatnya mengorbankan jiwa dan raga untuk agama, bangsa dan negara. kami rela 'meminjamkan' abang long kepada warga bentong...namun janganlah beliau 'dirampas' dari kami, kami tak rela...
abang long yang juga merupakan presiden kelab warga telah menyerahkan tampuk pimpinan kelab kepada sahabat sebantal beliau, tn hj nizar idris dalam mesyuarat agung tergempar yang diadakan sejurus pengesahan perpindahan beliau diterima. pemergian beliau amat dirasai semua selain oleh kembar pancingnya yang juga kembar rumah. jasa abang long akan kami kenang dan tak akan kami sia-siakan. dan semoga abang long juga tidak akan melupakan kami walaupun mrsm bentong berada sedikit di atas(mengikut paras laut).....dan jika tidak kerana banjaran titiwangsa yang merentangi, bentong amat dekat sekali...

panggilan abang long (long-sulung kerana beliau paling senior) dan long satu lagi - long (panjang) kerana beliau paling tinggi...hehehe...abang long atau cikgu bidin merupakan antara peneroka awal maktab ini dan juga pengasas kelab warga hingga menjadikan kelab itu antara yang paling kaya dan berjaya tanpa bantuan atau suntikan dana daripada mana-mana pihak. selain itu beliau juga antara penggerak utama aktiviti desa mrsm yang terdiri daripada penghuni kuarters seperti bara'an semasa hari raya, jamuan desa dan sebagainya. pemergiannya juga bakal membawa bersama emas acara tenis suzons yang selama ini kkb tiada tandingannya. pak hussin bakal kehilangan gandingan mantapnya, apatah lagi selepas pemergiannya dr uzi. seperti mana kkb kehilangan beregu emas badminton apabila hasbullah (techart) meninggalkan kkb dan mengakibatkan cikgu nizar terpaksa bersara awal. pasukan bola tampar juga akan kehilangan spiker (eh! betul ke istilah ni), begitu juga dengan petanque, dan...dan...begitu banyak sebab mengapa beliau amat berharga kepada kami tetapi apakan daya...

pemergian kalian bertiga umpama 'pelangi petang' (sudirman) yang menghilang.....

jika kebiasaannya cikgu bidin adalah penganjur dan pn marlina sibuk mencari hadiah untuk yang dirai , kali ini keadaan sebaliknya. majlis sederhana tetapi meriah (meminjam ungkapan wartawan) diadakan di serendah golf resort pada pukul 2.30 petang. cuaca mendung tetapi berbahang panas mengiringi perjalanan kami. ucapan alu-aluan dimulakan oleh puan pengetua yang sememangnya begitu berat melepaskan mereka. diikuti oleh yang dirai- ust mus, pn marlina dan cg zabidin. tiada deraian air mata yang kelihatan tetapi dalam hati Tuhan yang tahu...upacara diteruskan dengan penyampaian hadiah dari setiap jabatan. majlis diakhiri dengan bacaan doa oleh ust zeidi yang menandakan bermulanya acara makan-makan..(mi kari dia sedap kan?).sebelum pulang, masing-masing mengabadikan kenangan bersama dan sehingga seorang demi seorang meninggalkan sgr. bagi yang lewat dapatlah menyaksikan acara tambahan - dapur buffet terbakar menjilat kain. mujurlah ada pak hussin yang baru balik dari latihan bersama bomba, maka dapatlah menunjukkan skill dan ilmu yang diperolehinya.

harapan kami adalah tiada lagi majlis seumpamanya sekurang-kurangnya dalam masa terdekat ini walaupun angin perubahan dikatakan membadai dengan hebat sekali di bsm (hq) dan akan turut melanda kkb. kami tidak mampu lagi menyaksikan guru-guru hebat seperti mereka keluar meninggalkan mrsmkkb....:(

sekian...

22 ulasan:

  1. Alaa miss marlina and cikgu zabidin dah nk pindah?
    sedih nye :(

    BalasPadam
  2. sedey nye...
    ms marlina dh xde kat kkb...
    huhuhu... =(

    BalasPadam
  3. cikgu zabidin yg ne er? yg ajar comp tu kn??

    BalasPadam
  4. ada pulak yang tanya...ok...gambar pertama tu ustaz mustaffa, yg kedua cikgu zabidin, last sekali pn marlina

    BalasPadam
  5. hhhmmm tu budak f1 agaknya...x kenal cikgu...!

    BalasPadam
  6. nampak nye kkb semakin hilang "touch of heaven"..n guru2 yg bijak n cantik bergaya pun dh semakin berkurangan...huhuhu...

    BalasPadam
  7. betul lah. cikgu zabidin yg ajar comp back when i was in form2. and miss marlina tought me mase form 3. terkilan x dpt jumpe mereka lg.

    BalasPadam
  8. glad that u remember him...:)
    u might have spent at most five years here but he spent his precious seven...you should know him better :)
    masih boleh jumpa mr zabid di mrsm bentong dan ms marlina di HQ MARA, Jalan Raja Laut, if you want to...

    BalasPadam
  9. ramainye cikgu2 yg teroka mrsmkkb awal2 dulu da pindah..~~
    they all are the best lah..!

    syggg sume cikgu.. ^_^

    BalasPadam
  10. ini mcm kalu..
    itu kkb sudah tarak best laa..
    mereka tu la manusia2 yg mendidik aku dahulu kala..
    aku akan rndu sgt kpd mereka..

    all the best to the rest of ckgu2 at kkb..

    BalasPadam
  11. ini mcm kalu..
    itu kkb sudah tarak best laa..
    mereka tu la manusia2 yg mendidik aku dahulu kala..
    aku akan rndu sgt kpd mereka..

    all the best to the rest of ckgu2 at kkb..

    -hazwan salikin-

    BalasPadam
  12. no actually i spent just 2 and 1/2 years there..
    but ofcourse i remember all of them.. just askin to make sure.. btw kalau nak cari ckg rosli kar mana?

    BalasPadam
  13. weyh....habis homeroom aku sape yg jaga.........ouhh.........tidak.....

    BalasPadam
  14. cikgu zaidi lah yang jaga lepas nie kuttt....
    korang kan suka dia ?

    BalasPadam
  15. sedeyh nye. cikgu2 'dewa' kkb dh x de.
    :(

    BalasPadam
  16. cg rosli boleh ditemui di tkt 19, bplm, medan mara atau di antara gapi...:)

    BalasPadam
  17. sedeynye cikgu zabidin ngan miss marlina dh xde...
    rindunye kt dorg nnt..
    huhu~~

    BalasPadam
  18. cikgu bidin nak pegi? sapa nak denda budak tak pegi subuh nanti??? ayah din, jasamu kan ku kenang selalu!!!!!! sayanggggg cikgu!!!!!!!
    cikgu jangan lupa kami tawww... =(

    BalasPadam
  19. Salam. I really want to hear about Th. Hj Nizar Idris. He used to be my teacher back in 1999-2001, MRSM-YT Dungun. Anyone know his contact no?

    BalasPadam
  20. ustaz tuuu........
    memang best

    pandai buat lawak

    BalasPadam
  21. boring nyer miss marlina dah pindah . mantan homeroom

    BalasPadam
  22. sedihnyer cigu bidin dah xde...sape nk denda budak yg x g subuh.sebab dia la.saya brdisiplin skrang.....ustaz mustafar yg kuat berceramah yg best2 pown dh xde...miss marlin ay soft heart pown blah....mrsm kkb????macam mane????lu pikirlah cndiri!!!!!

    BalasPadam