Selasa, November 18, 2008

Program Modal Insan Cemerlang 2008

Program Modal Insan Cemerlang adalah program motivasi dan jati diri khusus untuk pelajar-pelajar MRSM. Program ini yang pertama kali diadakan bertujuan untuk meningkatkan motivasi dan membina sahsiah yang lebih cemerlang seperti yang dituntut dalam falsafah pendidikan negara dan MRSM. Ini kerana Kejayaan tidak hanya dipandang daripada sudut akademik semata-mata tetapi juga sahsiah dan peribadi pelajar terutama produk keluaran MRSM.
Majlis penutup telah diadakan pada 17 November 2008 di Kem Rock Resort, Ulu Yam dan bagi memeriahkan majlis tersebut lagi, MRSM KKB telah menghantar beberapa orang guru dan kakitangan yang diketuai oleh puan pengetua, Puan Siti Fatimah Hassan. Disebabkan ketiadaan bas sendiri (bila 'la' nak dapat...?), kami telah menumpang bas MRSM FELDA -Trolak (tertulis MRSMF..hmmm tapi bas make up cam bas MRSM lain - sangkaan kami meleset kerana menyangka mereka menggunakan bas khas FELDA seperti mana MRSM Terendak dan MRSM PDRM-Kulim ).Bas yang dijadualkan sampai di maktab pada pukul 9.00 pagi menyebabkan guru dan kakitangan yang terlibat (termasuk yang menulis ni...) menangguhkan hasrat bersarapan di luar (seperti kebiasaannya untuk beberapa hari ini). Takut 'la' kalau tertinggal/ditinggal bas..('dah' lah menumpang...)Bagaimanapun, bas hanya sampai pada pukul 10.30 pagi dan guru yang terlibat sempat juga 'la' memasukkan markah dalam sistem UPPM dan ada yang 'entah ke mana'. Ketika sampai di sana majlis telah bermula dan hujan pula lebat menyebabkan kami tersekat di khemah yang agak jauh dari khemah utama (kerusi 'tak' cukup 'pulak' tu). Disebabkan itu juga kami tidak dapat mengikuti majlis dan mendengar ucapan perasmi dengan sepenuhnya.
*Berikut adalah petikan daripada akhbar Sinar Harian dan Berita Harian :
Majlis Penutup Program Modal Insan Cemerlang 2008 telah disempurnakan oleh Ahli Majlis MARA, Datuk Mohamad Rais Zainuddin yang mewakili Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi, Datuk Noh Omar. Upacara penutup bermula pada jam 11.00 pagi, 17 November 2008 di Kem Rock Resort, Ulu Yam.
Program Modal Insan Cemerlang merupakan program yang julung kali diadakan, di mana seramai 200 pelajar daripada 40 buah MRSM seluruh negara yang telah berada di sini sejak 13 November. Setiap maktab diwakili oleh lima orang pelajar. MRSM KKB juga tidak terkecuali menghantar wakilnya yang terdiri daripada pelajar tingkatan satu dan empat. Moga mereka yang kembali dari kem ini menjadi insan cemerlang seperti yang diharapkan oleh agama, bangsa dan negara selain keluarga dan maktab.
*Dalam teks ucapannya, Datuk Noh Omar berkata Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi telah memperuntukkan dana berjumlah RM360 juta bagi membina tambahan sembilan Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) mulai tahun depan. Menurutnya lagi, tambahan pembinaan itu telah dimasukkan dalam peruntukan menerusi Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9) yang bertujuan merealisasikan impian lebih ramai pelajar berpeluang mendapatkan pembelajaran di MRSM. Sembilan buah MRSM tersebut adalah Tanjung Karang, Selangor; Rantau, Negeri Sembilan; Baling, Kedah; Johor Bahru, Johor; Tanah Merah, Kelantan; Temerloh, Pahang; Dungun, Terengganu; Sandakan, Sabah dan Parit di Perak. (watch out! sapa nak pindah 'bole' 'ushaa' daripada sekarang..!)
Bermula Januari tahun depan juga, MARA akan memperkenalkan tambahan satu mata pelajaran iaitu subjek ‘Keinsanan’ bertujuan meningkatkan jati diri dalam diri pelajar.
Nota : Disebabkan majlis berlangsung dalam hujan yang sangat lebat menyebabkan pergerakan terhad dan tiada satu pun gambar perasmi dapat dishoot. Gambar akan diupload kemudian jika mendapat copy daripada Rock Resort atau Berita Harian.
*Terima Kasih - Sinar Harian edisi KL/Selangor (Hulu Selangor) dan Berita Harian edisi Tengah - 18/11/2008 terutama wakil Sinar HS dan En. Fuzi (BH).

2 ulasan:

  1. Salam..

    Terima kasih atas ifo ini..

    Jemputlah ke blog kami

    BalasPadam
  2. guru hujung dunia...
    terima kasih.sila komen n kalau ada nak menyumbang artikel, berita, hebahan bole la hubungi kami.

    *nape 'hujung dunia' ehh?

    BalasPadam