Ahad, Februari 07, 2010

Majlis Pelancaran Menu Ikan Air Tawar

Majlis Pelancaran Menu Ikan Air Tawar telah selamat disempurnakan oleh Dato' Ibrahim bin Muhamad, Ketua Pengarah MARA pada Khamis, 4 Februari di MRSM Kuala Kubu Bharu.


Ia seiring dengan keputuan dalam Mesyuarat Jemaah Menteri pada 17 Jun 2009 yang bersetuju melaksanakan Dasar Bekalan Ikan Tawar ke Organisasi Kerajaan seluruh negara dan mensyaratkan bekalan ikan air tawar dijadikan sebagai menu di organisasi-organisasi kerajaan seperti asrama sekolah berasrama penuh, kolej, pusat latihan, kem tentera, penjara dan hospital sekurang-kurangnya seminggu sekali. Dasar ini telah diumumkan oleh YB Datuk Seri Noh bin Omar, Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani pada 21 Jun 2009 semasa pelancaran Menu Ikan Air Tawar di Pasar Tani Mega Shah Alam, Selangor anjuran FAMA.


Jenis ikan yang dipersetujui adalah ikan keli, tilapia dan patin. MRSM KKB menjadi projek perintis MARA sebelum diperluaskan secara berperingkat ke MRSM dan Kolej MARA yang lain di Semenanjung Malaysia.


Majlis yang hanya bermula pada jam 12 tengah hari berjalan lancar dengan ucapan ringkas diikuti dengan penyerahan simbolik replika ais berbentuk ikan keli yang ditaja oleh pihak Dewan Selera. 'Press Conference' bersama pihak media diadakan sebelum makan tengah hari. Menu utama pula antaranya Gulai Lemak Ikan Patin dan Ikan Keli Goreng Berlada.

Bukan semua orang makan ikan air tawar dan inilah yang terjadi kepada tetamu yang dihampiri secara tiba-tiba oleh Datuk KP, menggelabah ambil tulang dari pinggan orang sebelah. Ada pulak tu terus cubit ikan masuk mulut dan kata "This is my first time..!". Macam mana? sedapkan? Bagi pelajar-pelajar maktab ini, ikan keli bukan baru kerana ia adalah antara menu kegemaran terutama sekali ikan keli goreng berlada. Tak percaya, tanyalah bekas tuan punya kafe maktab yang terdahulu...

Turut hadir dalam majlis ini ialah Pengarah-pengarah MARA, pengetua-pengetua MRSM terdekat dan sekolah-sekolah berhampiran.




2 ulasan:

  1. majlis berjalan sangat lancar walaupun dengan segala kekurangan terpaksa dihadapi. syabas kepada semua warga kerja...

    BalasPadam
  2. cik nor nye ikan keli lado la plg sedap!!!!!!!!!feveret sume budak

    BalasPadam