Sabtu, Januari 30, 2010

KEM...KEM...KEM...

Tradisi MRSMKKB diteruskan...

Dalam sebulan saja sudah berlangsung empat kem :

1) Kem COS PMR

khusus untuk pelajar-pelajar Mentor (Cream of Students) tingkatan 3, diadakan di Kamaraishah, Ulu Tamu, Batang Kali pada 15 - 17 Januari lalu. Kem ini melibatkan 40 orang pelajar. Tidak seperti kebiasaan di mana berlangsung selama 3 hari 2 malam, kem kali ini hanya 2 hari 1 malam. Acara wajib setiap kali kem...BBQ...tetap diadakan. Program kem lebih ditumpukan kepada motivasi dan kepimpinan untuk kumpulan pelajar yang mengumpul TPNG atau mencapai PNG 3.50 dan ke atas sewaktu peperiksaan semester 2, 2009 (tingkatan 2). Majoriti pelajar adalah dari kelas C, manakala selebihnya dari kelas-kelas lain. Penyelaras PMR pada tahun ini ialah En. Mohd. Kefli Ismail atau lebih mesra dipanggil 'ayahanda' dan penyelaras COS PMR - Pn Suzieana Deraman. Komandan kem - Ust. Azharudin Mohd. Isa. Majlis penutup disempurnakan oleh TPHEK - En. Hussin Ghazalli atau Pak Hussin pada Sabtu, 16 Januari. Dalam ucapannya beliau mengingatkan pelajar tentang kepentingan kecemerlangan sahsiah dan kokurikulum seiring pencapaian akademik.


2) Kem Kepimpinan

Dalam masa yang sama, Kem Kepimpinan melibatkan pelajar-pelajar Badan Wakil Pelajar (BWP), Lembaga Disiplin Pelajar (LDP), Pembantu Pusat Sumber Pembelajaran (PPSP), Ahli Lembaga Koperasi (ALK) dan beberapa wakil Badan Amal dan Tarbiah (Badar). Pelaksanaan kem di dalam maktab sahaja (memandangkan kekangan bajet disebabkan langkah berjimat-cermat yang diambil oleh MARA dan perlu diikuti oleh maktab). Bagaimanapun, kem ini yang dihadiri oleh 57 orang pelajar mewakili sesi 2009/2010 berjalan dengan lancar dan ditutup dengan jayanya oleh TPHEA, Pn. Siti Hajar Mohd Rashid pada Ahad, 17 Januari. Jamuan BBQ diadakan pada sebelah petang bagi meraikan pelajar-pelajar ini. Penyelaras kem ialah Pn. Aniza merangkap penasihat BWP, manakala Ust. Mohd Jaamat bertindak sebagai komandan kem.

3) Kem Jati Diri SPM

diadakan pada 22 - 24 Januari bertempat di Kamaraishah. Kumpulan besar ini dibahagikan kepada lima kumpulan kecil mengandungi 10 orang pelajar dan seorang guru yang bertindak sebagai fasilitator. Modul kem kali ini agak berbeza memandangkan sebahagian daripada mereka pernah menghadiri kem yang sama sewaktu di tingkatan tiga. Tiada acara kembara sebab 'dah biasa' dan 'tahu sampai mana'...kecuali 'lawatan' ke kolam Air Panas selepas solat subuh sebagai program riadah. Bagaimanapun, malam BBQ wajib ada dimeriahkan dengan persembahan kumpulan yang cukup menghiburkan terutama dari kumpulan yang mempersembahkan iklan bertajuk "kau ok?kalau kau ok, aku pun ok...". Cukup menghiburkan hingga abang Syah ('pilot' maktab) gelak sampai semput.....:). Penyelaras kem tidak lain dan tidak bukan iaitu kak Ja (Pn. Nurhaniza Mokhtar - kaunselor) merangkap chef yang menyediakan sos BBQ, sambal kicap dan coselaw. Kepada ex-kkbian yg pernah menghadiri kem ini pasti ada pelbagai kenangan sama ada pahit atau manis... - (biasanya yang 'pahit akan manis akhirnya...').Majlis penutup disempurnakan oleh puan pengetua yang mana dalam ucapannya sempat 'bercerita' kepada kumpulan pelajar ini sebagai ingatan. Para pelajar pulang setelah selesai solat Zuhur dan mengemas tapak kem.

4) Kem Ibadah
Masa dan ketika ini, sedang berlangsung Kem Ibadah yang dikhususkan kepada ahli Badar (Badan Amal dan Tarbiah). Peserta kem terdiri daripada pelajar tingkatan 2, 3 dan 5 berjumlah 62 orang. Kem ini juga dilaksanakan di dalam maktab dengan tempat utamanya di surau...bermula pada petang 29 Januari dan akan berakhir pada 31 Januari 2010. Majlis penutup dijadual disempurnakan oleh TPHEA, Pn Siti Hajar Mohd Rashid. Penyelaras kem Ust Mohd Jaamat, manakala barisan fasilitator didatangkan khas dari luar (mana ya..?). Kumpulan pelajar ini berkorban cuti hujung minggu menghadiri program ini memandangkan rakan-rakan lain pulang bermalam.

Kepada semua pelajar yang terbabit dengan kem-kem yang telah atau akan dilaksanakan, moga pendedahan seperti ini mampu memberi semangat dan pengetahuan baru yang dapat diadaptasi tidak hanya sewaktu berada di maktab tetapi sepanjang kehidupan yang bakal ditempuh.

Kepada barisan pelajar yang telah diamanahkan dengan tanggungjawab kepimpinan, manfaatkan segala ilmu dan pesanan sebaik mungkin untuk meningkatkan mutu dan prestasi lagi badan yang diwakili.

1 ulasan:

  1. berkenaan dgn kem kamaraishah tu, kem die mmg la best....bilik ade aircond....pergh!!!!mmg mantop...sungai pulak blakang bilik jer.....suasana die mmg tenang...

    BalasPadam