Ahad, Januari 02, 2011

ANSARA KE...?

Berikut adalah luahan hati seorang petugas kaunter semasa pendaftaran pelajar tingkatan 2, 3 dan 5 pada 2 Januari 2011.tahun baru..tapi sesiapa yang biasa atau pernah bertugas di kaunter perkara atau kejadian seperti ni biasa berlaku...kalau ada yang terguris hati...kami pun terguris sama, malah lebihhhhhh lagiiiii...


Tarikh : 2/1/2011

Masa : 3.30 hingga 5.30 pm

Tempat : Dewan Besar Al-Ghazali, MRSM Kuala Kubu Bharu, Selangor, MALAYSIA

Agenda : Pendaftaran Pelajar Ting. 2. 3 & 5 sesi 2011/2012



Hari ini aku bertugas menjaga kaunter koperasi untuk pelajar2 Ting. 2. Dalam pada sibuk melayan karenah pelajar n ibu bapa yang bertanya ttg bayaran koperasi, sayup2 di belakang barisan pelajar dan ibu bapa kedengaran suara salah seorang ibu bapa yang bercakap dengan kuatnya dengan salah seorang lagi ibu bapa tetapi.... aku x mendengar butir bicaranya memandangkan aku perlu memberi tumpuan pada urusan duit di depan mata ku!!!



Tiba giliran bapa yang bercakap kuat dalam barisan tadi membuat bayaran.......



NAL (bukan nama sebenar) - "Dobi kene baya ker???"



Aku - "Kena encik"



NAL - "This is not fair, mana boleh u paksa kitarang bayar sedangkan kita x guna dobi"



Aku - "Tapi encik, semua pelajar wajib bayar dobi seperti yang ditulis dlm peraturan"



NAL - "Sapa yang buat peraturan nih??? This is not fair u nak force kita orang. Pengetua MANA??? Mana dia????



Aku - "Arini ari cuti, pengetua cuti" (sebenarnya pengetua menghantar anaknya ke PLKN Jempol, takkan nak bagitau kot??? dalam hati aku berkata-kata)



NAL - "SEPATUTNYA PENGETUA KENE ADALAH, TIME MCM NI LA DIA PERLU ADA ORANG NAK BERTANYA" dengan nada yang tinggi. "ADA PERATURAN KER KALAU X BAYAR DOBI, ANAK KENA BUANG?"



Aku - "Tak de lah"



NAL - "DAH TUR...., SAPA BUAT PERATURAN NI??? MRSM???



Aku - "Sebenarnya semua MRSM perlu bayar duit dobi kerana peraturan sudah termaktub dan perkhidmatan dobi disediakan, bukan MRSM ni saja!!! Pihak MARA sudah keluarkan arahan,ini bukan pihak MRSM punya keputusan!!!"



NAL - "SAYA XNAK BAYAR DOBI!!!" sambil dihentak-hentakkn kakinyer (dlm hati ku berkata - pehal la mamat nih???, mcm budak hingusan) "THIS IS NOT FAIR"



Aku - "Xpela, kalu encik xnak bayar, bayar ajela yang mana rasa sggp bayar (aku senyum ajer menahan amarah dlm dada - bengang!!!), "Nanti perkara ni saya maklumkan la pada pihak pengurusan"



NAL - "Takder la turrr kalau kata akan dimaklumkan, paham sgt la.... (dgn nada sindiran), saya dulu pn duduk asrama jugak, tau la saya"



Aku - (aku senyum aje...., nak ajer mulut aku kuarkan kata2 power..., tp aku tahan jek sbb aku tau aku pn jadi bodo sama jika aku layan mamat sekor nih..... !!! Agaknyer dia tengok aku senyum dan buat2 bodo, dia mcm x puashati!!!)



NAL - "Cuba u ckp..., kenapa saya perlu bayar dobi nih????"



Aku - " Saya ikut arahan saja encik, kalau encik xpuashati, encik jumpe pihak pengurusan!!!"



NAL - "HAH... tengok, u sendiri pn xbole nak jawab bila saya tanya..., ni mcm mana nie???? Pengetua mana???? "Saya bukan nak timbulkan masalah tapi this is not fair (dlm hati ku - eh xder ayat lain ker, bosan plak dgr!!!)



(aku jeling melihat wajah anaknya, kasihan plak aku rasa pada anak dia...... "Malu budak ni" kata hati ku, Si anak terus menutup mukanya dengan kertas bila bapanya meroyan tak tentu pasal!!!)



Aku - "Takpela, bayar ajela RM135.00, dobi RM10.00 tur saya xmasukkn la dalam resit"



NAL - "OK".......



Kemudian NAL dan anaknya ke kaunter Penempatan Asrama.....Dari cerita kawan2 yang menjaga kaunter MUAFAKAT (PIBG), rupa-rupanya dia dah mengamuk dulu di kaunter berkenaan kerana tidak puashati dgn bayaran makan minum yang telah naik dari RM30.00 sebulan pd tahun lepas kepada RM60.00 sebulan pd tahun 2011 nih. Sebulan RM60.00, ada ker mana2 restoran atau kantin dlm dunia ni duit makan dan minum 6 kali sehari cuma RM2.00?????



Katanya dia xpuashati dan dengan bangga dia bagitau pd K.Wan (Bendahari MUAFAKAT) yang dia adalah ANSARA yang bermaksud "ANAK SAINS MARA" - kiranya NAL ni ialah bekas pelajar MRSM suatu ketika dahulu!!! ..... hmmmmmm, mcm ni ker ANSARA???? Kalau aku, aku malu nak mengaku ANSARA jika beginila perangai yang ada pada diri!!!.....



Selepas NAL berlalu, hati aku menjadi geram...., melampau sungguh kalau begini la perangai bekas pelajar MRSM yang dikenali sebagai ANSARA. Gagalkah MARA mendidik pelajar2 nya??? Adakah MARA GAGAL mendidik jati diri pelajar2nya semasa mereka berada di MRSM??? Mungkin hanya segelintir sahaja sebegini kerana aku tau, lebih ramai lagi yang di luar sana berjaya dengan cemerlang dan bersifat mulia serta dipandang tinggi oleh masyarakat dan komuniti setempat!!! Apa2 pn aku tau MARA tidak pernah GAGAL dalam sistem pendidikannya..., MARA sentiasa memikirkan dan melaksanakan program2 untuk membangun dan meningkatkan martabat anak-anak bangsanya dan dalam pada itu memang terdapat segelintir sahaja yang hati nya keras umpama batu dan hitam pekat mengalahkan minyak TAR yang tidak mau berubah sejak di alam sekolah .... dan akhirnya terbawa2 hingga ke tua...... dan mungkin jika tidak berubah juga, akhirnya di bawa hingga ke liang lahat!!!



Hati aku terus rasa simpati pada anak si NAL ni...., mmg nampak mukanya malu.... hmmmm WAHAI IBU BAPA di luar sana...., mendidik anak2 ini bukanla sekadar menyerah bulat2 pada pihak sekolah terutama anak2 yang ada di asrama penuh!!! Salah satu pendidikan yang anak2 terima ialah melalui CONTOH & TELADAN.... terutama dari org2 yang signifikan dalam hidupnya dan IBU BAPA la contoh terdekat....., tapi jika ibu bapa pn tidak boleh berbudi bahasa, bagaimana anak2 nak berbudi bahasa dengan baik jika contoh sudah ada di depan mata!!!



Kemudian aku mendengar cerita si NAL di asrama semasa menghantar anaknya ke bilik. Kata rakan ku..., dalam pada puluhan dan ratusan budak yang masuk ke asrama petang ini...., anak si NAL sorang ajer yang ada masalah....dimana pintu locker anaknya di bilik tercabut apabila si NAL nak cuba buka utk mengemas barang2. Laaaa.....locker orang lain OK ajer...., kenapa pintu locker anak dia la plak bermasalah???......padahal semua locker telah dibaiki semasa cuti sekolah baru2 ini!!! Sesungguhnya ALLAH swt MAHA BESAR & MAHA MENGETAHUI segala2nya... dan ALLAH swt telah pn mengaturkan segalanya atas muka bumi ini mengikut kehendak NYA !!!



Sekian.... cerita ku di awal tahun baru ini!!!


*sesekali berkongsi cerita dan rasa dilema petugas kaunter..

8 ulasan:

  1. xbersyukur...nseb bek la ank die dpt msuk MRSM tuh...astagha...

    BalasPadam
  2. Nie la manusia yang tak bersyukur . Org lain nak anaknya masuk asrama punye la susah ... dia tak tau ke . Nie anak dah MRSM tolong, nak ckp byk. Kalau dia nie bekas ANSARA ... mungkin nie jenis yg kena black listed kot. Tak bayar balik pinjaman . Hee.. hee.. hee.. Tak kanlah semuanya nak ditanggung dan hanya tau cangkung aje. Nak uruskan segalanya perlu sumber . Paham paham lah Bang oii ... nanti anak kat dalam tu tak dpt berkat . Lepas tu nak salahkan MRSM lak ke ?

    BalasPadam
  3. HAHA. typical case in MRSM.

    dulu when I was ALK, I was assigned to take care of the coop's counter too. Imagine sorunk student nak layan karenah parents. yuran dobi was a typical issue yg parents bangkitkan.

    some parents bdak pompuan even question about the fees for rentokil. i was lucky there are some other parents to back me up that time. i still remember one parents said
    "if you dont pay for the rentokil, later ur daughter's 'stuffs' will mess up by the rats"

    haha.

    parents zaman sekarang.

    BalasPadam
  4. ape punye parents la korban la skit duit tu kalo dah besar nanti anak tu keje besar2 dpt gak duit nanti

    BalasPadam
  5. parents mcm tu x ramai tp mungkin nak jd hero kot.ayat klise-"dulu sy pun duduk asrama..." ('dulu....')...klu pernh duduk asrama patut lbh memahami..mujurlah yg lain lebih memahami, malah ada parent tu kata.. (slps NAL)"apa yg free skrg ni, masuk tnds klcc pun kena byr rm4..!mana ada tpt byr rm2 sehari dpt 6x mkn?!"..

    BalasPadam
  6. org...... lain org lain katanya.... apa2 pun, parents sumer kena la phm... yg jaga kaunter tu, cikgu-cikgu... kami ni pun jalankan tanggungjawab saja... bukan kami yg buat peraturan.. kalo ader rasa xpuas hati ke haper, bukan kami tempat nk marahnya....

    BalasPadam
  7. ape la punya ngok ngek nye parents...rm10 yuran dobi sebulan..siap lipat skali...mane nk dpt..eventhough 2 minggu skali..dulu duduk asrama 5 tahun...tp saya beruntung sgt dpt msok mrsm KKB...hari2 saya rindu zmn2 kt sane...5 tahun mmbina jati diri kt sane..skunk nk survive ke mana2 senang jer...2004-2008...byk bnde trjadi..kenangan dgn warden Wan Azran,Azdi,Azmi...hero2 malaya tu...dgn cikgu2 subjek...abg2 dan akak2 DS..makcik2 dobi...kakak koop..:)
    LUV MRSM KKB FOREVER!!!!!!!

    BalasPadam